Laparoskopik Cerrahi Nasıl Yapılır?

Klasik açık ameliyattan farklı olarak deri üzerinde yaklaşık 0.5-1 cm civarında bir kesikten vücudun içerisinde itilan laparoskop cihazı ile yapılmaktadır.

Laparoskopik Cerrahi Nasıl Yapılır?

Laparoskopik cerrahi, klasik açık ameliyattan farklı olarak deri üzerinde yaklaşık 0.5-1 cm civarında bir kesikten vücudun içerisinde itilan laparoskop cihazı ile yapılmaktadır. Halk arasında “kapalı ameliyat” olarak bilinen bu tür, genellikle hastanın iyileşme süresini kısaltması ile ve ayrıca acı seviyesinin aza indirgenmesi sebebiyle tercih edilmektedir.

Laparoskopi ameliyatı sırasında karşılaşılabilecek herhangi bir komplikasyon, yine laparoskop cihazı ile veya hasarın büyüklüğüne bağlı olarak ameliyatın açık biçime çevrilmesi ile tedavi edilebilmektedir. Komplikasyonlar genel anlamda yaygın olmasa da damarda görülen yaralanmalar, mesane yaralanmaları, mide ve bağırsak yaralanmaları, CO2’nin kan dolaşımını bozması sebebiyle oluşan komplikasyonlar olarak sıralanabilirler.

Laparoskopik Cerrahi Neden Yapılır?

İç organlar için kullanılan bu yöntem, jinekoloji, üroloji, gastroenterloji ve benzeri cerrahi hekimleri tarafından kullanılmaktadır. Rahmin alınması, fallop tüplerinin bağlanması, miyomların alınması gibi prosedürler için kullanılmaktadır.  Laparoskopi neden yapılır sorusunun farklı cevapları da bulunur ve şu şekilde sıralanabilir;

• Safra kesesinin alınması
  • İnfertilite sebeplerinin araştırılması
  • Mide ülserinin tedavisi
  • Obezite cerrahisi
  • Karın veya kasıklarda bulunan fıtık tedavisi
  • Yumurtalık kistlerinin tanısının koyulması
  • Prostat, karaciğer,kolon, mesane gibi organların çıkarılması
  • Karın bölgesinde bulunan tümörlerin alınması
  • Dış gebelik tedavisi

Laparoskopik cerrahinin yapılmasının en büyük sebebi, belirtildiği üzere hastanın iyileşme süresini ve ayrıca hissedilen acı seviyesini en aza indirmektir. Bunun dışında birçok hastalığın tanısı veya tedavisi için kullanılabilmektedir.

Laparoskopik Cerrahi Nasıl Yapılır?

Laparoskopik cerrahi nasıl yapılır dediğimizde, ilk olarak anesteziden bahsetmek uygun olacaktır. Diğer ameliyatlarda olduğu gibi bu ameliyat türünde de hasta anestezi ile uyutulmaktadır. Kesiden önce bir karbondioksit gazı verilerek monitörün rahatça görülebilmesi sağlanır. Bu karbondioksit, verres iğnesi ile verilir ve kokusuz ve renksizdir. Böylece karnın şişmesi sağlanır. Karnın iç bölgesi genişlendiğinde daha rahat bir monitör görünümü elde edilebilir. Daha sonra karnın alt kısmından küçük bir kesik açılmaktadır.

Verres iğnesi çıkarıldıktan sonra ve trokar tüpü vücuda itilir. Bu tüp içerisinden geçirilen laparoskop cihazı ucundaki kamera sayesinde vücudun içerisi monitörden görülebilir. Ameliyatın tamamlanması sonrasında tüm cihazlar ve tüp çekilir, karbondioksit toplanır ve kesilmiş olan bölgeye dikiş atılır.

Tanı amaçlı veya ameliyat amaçlı olmasına göre prosedür değişebilir. Tanı amaçlı olanlarda laparoskopi cihazı yeterli olabilirken ameliyat amaçlı olanlarda farklı alet veya cihazlardan da yararlanılabilmektedir.

Laparoskopik Cerrahi İşlemi Süresi

Laparoskopik cerrahi işlem süresi yaklaşık olarak yarım saat sürse de işlem öncesinde kişiye verilecek olan anestezi sebebiyle 45 dakikaya çıkabilir. Tedavi veya tanı amaçlı olmasına bağlı olarak süre değişiklik gösterebilir. Ayrıca yapılacak olan ameliyatın durumuna göre de değişiklikler olabildiği bilinmektedir.

Genellikle hastalar aynı gün taburcu edilebilir. Bahsedildiği üzere kişinin iyileşme süresi ve acı seviyesi klasik açık ameliyatlara oranla daha az olacağından taburcu süresi kısadır. Hastanın normal hayatına dönmesi ise ameliyatın durumuna göre değişebilir. Genellikle tanı için yapılan bir işlemden beş gün sonra günlük hayata dönülebilir.

Laparoskopik Cerrahi İşlemi Sonrası İyileşme Süreci Nasıldır?

Laparoskopik cerrahi işlemi sonrası iyileşme süreci, hastanın ameliyathaneden çıkarılarak gözetim altına alınması ile başlamaktadır.  Hasta odasına götürüldükten sonra anestezi bir süre daha etkisini göstermeye devam etmektedir. Hastanın ayağa kalkma süresi ise kişiden kişiye göre değişiklik gösterebilmektedir. Genellikle bu süre 4-5 saat arasında değişebilir. Karbondioksit sebebiyle kişinin ağrı hissetmesi de görülmektedir. Bu ağrı 24 saat sürebilir. Aynı gün veya bir gün sonra hasta taburcu edilebilir. Her ameliyat sonrasında olduğu gibi kişinin bir süre dinlenmesi ve ağır işlerden kaçınması gerekmektedir.