Laparoskopik Cerrahi Dezavantajları Nelerdir?

Laparoskopik cerrahi, genel anlamda halk arasında kapalı ameliyat ismi ile bilinir ve ayrıca klasik açık ameliyatlara kıyasla daha acısızdır. Bunun yanında hastanın iyileşme süreci de oldukça kısa olacaktır. Herhangi bir hastalığın tanısını koyabilmek için veya tedavi edebilmek için uygulanabilen bu prosedür, genellikle oldukça kısa sürer ve kolay bir iyileşme süreci de bulunur.

Laparoskopik ameliyatların açık ameliyatlarla karşılaştırıldığında birtakım avantajları ve dezavantajları da bulunmaktadır.

Laparoskopi Uygulaması Nasıl Yapılır?

Laparoskopi, belirtildiği üzere tanı koyma veya ameliyat için uygulanabilir. Tanısal olarak yapılan prosedürler, genel olarak karın kısmında bulunan herhangi bir organdaki problemin tanımlanması için kullanılabilir. Operatif olarak Laparoskopi uygulamaları ise tanımlanan hastalıkların tedavisi için uygulanmaktadır.

Laparoskopi ameliyatında anestezi uygulanmaktadır. Genel bir anestezi sağlanarak uygulanan bu ameliyat türünde hastaya ayrıca karbondioksit de verilerek monitörün karın boşluğunu açık bir şekilde görülebilmesi sağlanır ve ameliyat sonrasında karbondioksit toplanır.. Karın boşluğuna açılan 0.5-1 cm büyüklüğünde bir kesik ile vücuda itilen bir tüp ve tüpün içerisinden geçen laparoskopi cihazı ile uygulanır. Cihazın ucundaki ışık ve kamera vücudun içini ameliyathanede bulunan monitörden gösterebilmektedir.

Laparoskopi Uygulamasının Avantajları Nelerdir?

Laparoskopi uygulamasının hem hastanın rahatlığı ve iyileşme süreci hem de doktorlar ve ameliyatın uygulanması açısından avantajları bulunmaktadır.  Bu anlamda laparoskopi ameliyatı avantajları arasında öncelikle hastanın daha kısa sürede iyileştiği sayılmaktadır. Laparoskopi cihazının içerisinde bulunan kamera ve ışık ile vücudun içi daha rahat görülebilir ve gerektiği takdirde büyütülerek daha detaylı bir görünüm sağlanabilir. Ayrıca hastanın vücudunda büyük bir kesik oluşmaz, küçük bir delik ile ameliyat tamamlanabilmektedir. Bu anlamda kalan yara izi de açık ameliyatlara oranla daha küçük olacaktır. Hastanın hastanede kalma süresi ise oldukça kısadır ve aynı gün içerisinde veya bir gün sonrasında taburcu edilebilirler. Hastanın hastaneden çıktıktan sonra ise günlük hayatına daha kısa sürede dönebildiği bilinmektedir. Böyle günlük işlerden uzaklaşılmaz. Son olarak fiziksel rahatsızlığın az olması sebebiyle acı seviyesi oldukça azdır ve böylece ağrı kesici kullanılma oranı bununla birlikte düşecektir.

Laparoskopi Uygulamasının Dezavantajları Nelerdir?

Deneyimli bir doktor ile yapılan laparoskopi ameliyatlarında daha az yan etki görülse de uygulamanın yol açabileceği ve önlenemeyecek durumlar da bulunmaktadır. Türkiye’de oldukça tercih edilen bir uygulamadır. Doktora da kolaylık sağlayacağından daha profesyonel bir durum olarak da görülmektedir. Laparoskopi ameliyatının dezavantajları arasında sayılabilecekler;

• Bulantı
  • Omuz ağrısı
  • Kramp
  • Genel anestezi için akciğere yerleştirilmesine gerek görülebilecek olan tüpler sebebiyle boğaz ağrısı
  • Karın şişmesi ve gaz
  • Kesiklerde ağrı
  • Ciddi olabilecek komplikasyonlar

Ciddi komplikasyonlar ne kadar nadir görülse de her ameliyatta olabileceği gibi ortaya çıkabilirler. Bunlar arasında genellikle ameliyat sırasında ve sonrasında gelişebilecek çeşitli komplikasyonlar bulunmaktadır. Bunlar arasında oluşabilecek alerjik reaksiyonlar, mesane, damar, üreter, rahim ve bağırsak yaralanmaları, enfeksiyonlar ve diğer organ yaralanmaları görülebilmektedir.

Laparoskopi Sonrasında İyileşme Süreci

Laparoskopi ameliyatı sonrasında iyileşme süreci oldukça kısadır. Hastalar ameliyat sonrasında aynı gün içerisinde veya bir gün sonrasında taburcu olabilirler. Ağrı kesici kullanımı az olacaktır bunun sebebi ise ağrının az olmasıdır.

Ayrıca hastanın normal hayata dönüş süresi oldukça azdır. Yaklaşık 5 gün olarak belirlenmiş olan bu sürede hasta günlük rutinine geri dönebilir. Ancak laparoskopi ameliyatı ne kadar kolay ve açık ameliyata göre ağrısız ve kolay olsa da kişinin ameliyat sonrasında dikkat etmesi gereken özellikler vardır. Özellikle de ağır bir eşya kaldırılmaması, alkol tüketilmemesi ve yapılabilecek ani hareketlere dikkat edilmesi gerekebilmektedir.